Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.
logo Hemit

– Fra en innovasjonsrådgivers ståsted, er ikke kriser nødvendigvis en dum ting

Ketil Thorvik jobber med innovasjon og utvikling. Han leder teamet for kunstig intelligens (KI) i Hemit, og drives av å gi kunden størst mulig verdiskapning.  

En mann med briller
Innovasjonsrådgiver, Ketil Thorvik, bruker mye tid i jobben på å besøke ulike helse- og forskningsmiljøer i hele regionen.

Med en svært variert arbeidshverdag som innovasjonsrådgiver, har Ketil Thorvik opplevd mye i jobbsammenheng i Hemit. Han reiser på både lokale og internasjonale arrangementer, der innovasjon i helsetjenesten diskuteres.  

Blant annet har han stått på scenen med digitaliseringsminister, Karianne Tung, og han har vært med og bidratt i fagbøker om innovasjon.

Likevel er det ikke det han trekker frem når han blir spurt om hva som er det kuleste han har opplevd i jobbsammenheng.  

– For meg er det alle de gode og kompetente folkene i Hemit, og «driven» jeg opplever. Det at Hemit er på et helt annet sted i dag enn for bare fem år siden. Det har vært veldig kult å få være en del av.  

– Bunnsolid organisasjon 

Ketil, som har jobbet i Hemit siden 2016, er utdannet innen statsvitenskap ved NTNU og University of Washington (Seattle), og har lang arbeidserfaring med innovasjon fra andre store organisasjoner som St Olavs hospital, NTNU og SINTEF

– Jeg har aldri vært så lenge på en arbeidsplass som i Hemit. Jeg opplever at Hemit har vært på en ordentlig god og sunn endringsreise, og at Hemit i dag er annerledes enn det var da jeg startet, forklarer han.  

Gjennom årene har Hemit blitt en bunnsolid organisasjon med trygg og sikker drift til sykehusene, forklarer Ketil. Dette har også ført til at Hemit har kunne utviklet seg i en ny retning der innovasjon og verdiskaping er en mye større del av strategimålene.  

–Vi ser at bestillingen fra helsetjenesten har endret seg over tid. Kunden ser vi er en stabil og god driftsorganisasjon med gode driftsprosesser. Vi har høy tillit, noe som er fundamentet for at kunden vil få mer verdiskaping. 

– Fint å stå i litt motstand 

Å jobbe som innovasjonsrådgiver i Hemit, krever at Ketil stadig må være på farten, og lære i fart.  

– Det er mange aktører og mye tverrfaglig, så vi må hele tiden få til felles læring slik at man nesten kontinuerlig kan bygge i praksis.  

Han er ofte ute på besøk hos helseforetakene i Helse Midt-Norge, men også i forskningsmiljøene.  

Innovasjonsrådgiveren holder foredrag og deltar i nettverk med folk på tvers av sektorer som finans, energi og andre som helsetjenesten kan se, og lære av.  

– Sentrale oppgaver som innovasjonsrådgiver, er blant annet oppfølging av konkrete innovasjonsprosjekter- og satsninger i Hemit og i de øvrige helseforetakene. Jeg trives med både operative og strategiske oppgaver, også går det veldig fint å stå i litt motstand. Det blir ikke mye innovasjon der det bare er koselig og trygt.  

Må jobbe smartere 

I årene som kommer vil helsevesenet stå overfor enorme kapasitetsutfordringer hvor antall pasienter forventes å øke kraftig, både fordi befolkningen blir eldre, og fordi behandlingsmulighetene vil øke.  

– Fra en innovasjonsrådgivers ståsted, er ikke kriser nødvendigvis en dum ting, men noe som generer både vilje og fart.  

– Det er veldig fokus på å måtte jobbe smartere, og å utnytte ressursene våre smartere, sier han. 

En av Ketils arbeidsoppgaver, er å lede Hemit sitt KI-team bestående av elleve ansatte.  

– KI vil bli en av de store endringsdriverne i helsetjenesten, men her må vi være både utålmodig og tålmodig på samme tid. Å lykkes med KI i helsetjenesten, er en tverrfaglig øvelse. Det handler om teknologi og infrastruktur, men også om reguleringer, sikkerhet og styringssystemer, nye arbeidsflyter, verifisering og validering av tjenester i klinisk bruk, sier Ketil, og fortsetter: 

– Vi bygger et tverrfaglig lag for å få byggeklossene på plass slik at de opptrer i riktig sammenheng. Styring av KI-satsningen handler mye om å balansere innovasjon med trygg bruk og langsiktighet i arkitektur og infrastruktur, og sikre god nytteverdi underveis. På kort sikt skal en passe seg for å overvurdere både nytteverdi og skape urealistiske forventninger, men på lengre sikt så er mitt budskap at KI vil transformere helsetjenesten.  

Sist oppdatert 30.09.2024