– Blir stolt når jeg ser helseansattes frustrasjon forsvinne
Jobben til Jeevith Hegde (37) er å utvikle roboter som skal forbedre helseansatte sin arbeidshverdag. De tre siste årene har Jeevith og teamet hans spart timer tilsvarende 71 årsverk for helsearbeidere i midt-norske sykehus.
Det er en høstdag i storbyen Bangalore i India, og Jeevith Hegde, som jobber som salgsingeniør, må sette seg på motorsykkelen og kjøre de 14 lange milene, hver dag, for å møte kundene sine. Han har nylig skadet kneet etter en motorsykkelulykke, og er bekymret og redd for å måtte ut i den tettpakka trafikken igjen. Likevel må han sette seg å motorsykkelen og dra av gårde.
I et gigantisk kryss glir trafikklyset over til rødt, og plutselig slår det Jeevith hardt: Vil jeg virkelig sitte her resten av livet på en motorsykkel og se på det røde lyset? Eller skal jeg ta sjansen på å utvikle meg selv og gjør noe mer spennende i livet?
I dag, 13 år etter, er Jeevith godt etablert i Trondheim, med to barn, kone og jobb som senior integrasjonsutvikler i teamet for robotisert prosessautomasjon (RPA) i Hemit.
I jobben i RPA-teamet hjelper han og kollegene helseansatte i Helse Midt-Norge med å få redusert repetitive og kjedelige arbeidsoppgaver.
– Jeg blir stolt når sluttbruker som bestilte oppdraget får se hva roboten gjør, og blir veldig fornøyd med jobben vi har gjort. Det er veldig fint å være med på å se at den frustrasjonen de hadde, forsvinner, sier han.
– Veldig lærerikt
På bare tre år har RPA-teamet redusert tidsbruk og spart timer tilsvarende 71 årsverk i Helse Midt-Norge.
På den måten kan helseansatte heller bruke tiden til pasientbehandling eller andre mer givende arbeidsoppgaver.
Det aller første prosjektet han jobbet med i Hemit, husker han fremdeles som det mest komplekse og mest tidkrevende.
– Når du har time på sykehuset, må en sykepleier spørre hvem fastlegen din er. Tidligere var det ingen integrasjon mellom Fastlegeregisteret og journalsystemet Doculive. Siden forrige time du hadde på sykehuset, kan du ha byttet fastlege, og da må den gamle legen bli erstattet av den nye i systemet. Vi automatiserte denne prosessen slik at riktig fastlege står i registeret til enhver tid, og den sykehusansatte slipper å spørre om dette.
Denne automasjonen alene har spart Helse Midt-Norge for nesten
20 000 arbeidstimer på knappe tre år.
– Det var en svær prosess med mange scenarioer, for eksempel om fastlegen hadde vikar, eller om pasienten var en baby, som ikke har fastlege registrert på seg selv, men på mammaen sin. Det var veldig lærerikt, sier Jeevith.
– For noen år siden tok jeg en doktorgrad på NTNU innen marinteknologi. Der lærte jeg at hvis jeg møter en hindring, vil jeg kontinuerlig tenke på hvordan jeg skal løse problemet. Å være løsningsorientert tror jeg er veldig viktig som integrasjonsutvikler. I tillegg bør du være nysgjerrig, disiplinert, målbevisst og ekstremt god på verktøyene vi bruker, sier han.
Første og eneste i Norge
Siden han startet i jobben i 2020, har Jeevith sin rolle i Hemit forandret seg betydelig, forteller han.
– Jeg har gått fra å bare jobbe med automatisering av prosess, til å få ansvar for testautomasjon og AI (kunstig intelligens). Jeg har også fått en rolle der jeg sørger for å være brobygger mellom teamet og ledelsen. Jeg er veldig takknemlig, sier han.
Hans store interesse engasjement for faget har også ført til at Jeevith er blitt den første, og foreløpig den eneste i Norge, som har fått tittelen Most Valuable Professional (MVP) i UiPath, et globalt programvareselskap som også fungerer som et lærerikt forum for både bedrifter og enkeltpersoner. Programvaren UiPath brukes aktivt i hele RPA-teamet.
– I rollen som MVP svarer jeg på spørsmål fra andre utviklere fra hele verden. Kunnskapen jeg opparbeider meg her, tar jeg med videre til teamet, sier han.
Jeevith forteller at det er stor dedikasjon og mye engasjement i RPA-teamet. Dette har ført til at de har greid å utvikle flere automasjoner i egen arbeidsprosess, samtidig som de jobber med ulike oppdrag fra kunder.
– Også vi må klikke mye og gjøre mye manuelt arbeid. Jeg er stolt over at vi ikke bare får levert nytteverdi for kunden, men også at vi øker effektiviteten på vår egen tjeneste, sier han, og legger til:
– Det jeg liker best med å jobbe i Hemit, er at vi får mange oppdrag med mye gevinst og nytteverdi. Jeg liker også friheten jeg får, og den store tilliten fra min leder, som er den beste sjefen jeg noen gang har hatt. For min del, som liker å jobbe fokusert, og som har to små barn, er det også fantastisk å ha fleksibilitet og muligheten for hjemmekontor, sier Jeevith.